Kaikki liidit ovat samanarvoisia?

Kun asiakas saapuu yrityksen verkkosivuille, kivijalkakauppaan tai vaikkapa ottaa puhelimella yhteyttä myyjään, on kyseinen ostajakandidaatti kiinnostunut yrityksen tarjonnasta. Toisinsanottuna myyjä on tiedostanut henkilön tai yrityksen, joka on kiinnostunut yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista. Tätä ostajaa kutsumme liidiksi.

Niitä löydetään monella tapaa: Kartoittamalla potentiaalisia asiakkaita puhelimitse tai sähköisesti, suosittelujen ja viidakkorummun avulla, erilaisista verkkopalveluista kuten Vainu.io tai vaikkapa verkostoitumalla aktiivisesti eri yhteisöissä. Yksi tehokkaimmista tavoista on kuitenkin mitata huomaamattomasti verkkosivujen vierailijoiden kiinnostuksen kohteita, aktiivisuutta sekä mistä vierailijat sivuille saapuvat. Näin pystytään helposti analysoimaan kunkin sivuvierailijan tilannetta ja määrittämään liidille lämpötila.


Mikä on liidin lämpötila?

Markkinoinnissa liidin lämpötilalla tarkoitetaan asiakkaan ostoprosessin tilannetta. Onko hän vasta hakemassa pohjatietoa eri vaihtoehdoista, vertailemassa niitä vai onko ostoprosessi jo päätöstä vaille valmis ja siis ajankohtainen juuri nyt? Eli liidin lämpötilaa voi arvioida ja määritellä kylmästä kuumaan.

Lämpötilan lisäksi on hyvä arvioida ostajan potentiaalia esim. mahdollisten ostomäärien, palveluiden ja tuotteiden sopivuuden sekä asiakassuhteen jatkuvuuden näkökulmasta. Näin on helpompi priorisoida liidejä ja varmistaa omaa ajan ja eurojen oikeaa käyttöä. Monesti yritykset arvottavat kaikki tarjouspyynnöt samanarvoisiksi palvellakseen kaikkia asiakkaitaan. Ja niin pitääkin tehdä, mutta ajanhallinnan sekä kannattavuuden takia on monesti laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Siksi liidien seuranta ja mittaaminen sekä reagointi erilaisissa tilanteissa on tehtävä suunnitelmallisesti. Ja liidit arvotettava niin ostoprosessin kuin potentiaalin kautta.

Joko teet liidiseurantaa? Millä välineillä ja miten?


Arvostele tämä artikkeli:
10 vinkkiä sähköpostimarkkinointiin
Näin parannetaan kaupan todennäköisyyttä

Related Posts

Kommentit

 
Ei kommentteja
Vieras
12.12.2017